Med ny detaljregulering planlegger Olav Thon Gruppen å skape et helt nytt bydelssentrum. Åsane tenkes utviklet fra en trafikkert bydel til et grønt, urbant, inkluderende, attraktivt og levende bydelssentrum, med gatestruktur, nye boliger, næring, butikker, kino, helse- og servicetilbud. Torget skal være knutepunktet og hjertet i sentrum. - Vi skal skape et attraktivt sentrum med møteplasser for både beboere og besøkende. Videreutvikling av våre eiendommer vil være med å komplettere bydelsutviklingen, slik at det blir en god sammenheng fra Åsane Arena, kulturhuset, biblioteket, Horisont og sørover til bussterminalen. Tiden er moden for å igangsette utviklingen av Åsane Bydelssentrum, og vi i Thon har i flere år jobbet for en fremtidsrettet og helhetlig byutvikling, sier eiendomssjef Aurora Hatlestad.
Paléet Parkeringshus ved Oslo S skal rives, og sammen skal Olav Thon Gruppen og Bane NOR Eiendom AS bygge et nytt kontorbygg på ca. 17.000 kvm. Gjennom datterselskapet Stormgård AS har Olav Thon Gruppen inngått avtale med BaneNor Eiendom om kjøp av 50% andel i utviklingseiendommen Strandgata 19.
Olav Thon Gruppen oppnådde i 1. halvår et resultat før skattekostnad på 1.304 millioner kroner - en økning fra 94 millioner kroner i samme periode i fjor. I tråd med markedsutviklingen på næringseiendom ble verdien på konsernets eiendomsportefølje nedjustert med 868 millioner kroner mens renteutviklingen økte verdien på porteføljen med fastrenteavtaler med 486 millioner kroner. Konsernets resultat før skattekostnad, verdiendring/avskrivninger og valuta ble 2.063 millioner kroner, en nedgang fra 2.216 i fjor, bl.a. som følge av økte rentekostnader. - Den operative resultatutviklingen var god i de fleste av Olav Thon Gruppens virksomheter, og til tross for kraftige renteøkninger oppnådde Olav Thon Gruppen et av de høyeste halvårsresultatene noensinne, sier visekonsernsjef Arne B. Sperre.
Thon Hotels gikk til topps i sin bransje i Norsk Kundebarometer for 2024. Undersøkelsen måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere og er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Kundetilfredshet er det viktigste parameteret som forteller noe om kvaliteten i leveransene fra bedriften, sett fra kundens ståsted. – Vi går på jobb hver eneste dag med mål om å sette farge på dagen og å begeistre gjestene våre. Topprangeringen i Norsk Kundebarometer er en utmerkelse til alle medarbeiderne i Thon Hotels, uttaler Morten Thorvaldsen, konserndirektør i Thon Hotels. Vi ser tydelig at vårt langsiktige arbeid med å satse på bærekraft og å utvikle tjenester som møter kundenes behov, blir lagt merke til og satt pris på. Kundebarometeret er ytterligere bevis på at vi er på rett vei, og det inspirerer oss, sier Morten Thorvaldsen.
Olav Thon Gruppen oppnådde et godt operativt resultat i 2023, men nedjustering av eiendomsverdiene medførte et resultat før skattekostnad på -4.359 millioner kroner mot 4.300 millioner kroner i 2022. Driftsinntektene var på 13.625 millioner kroner, en økning med 12 % fra i 2022. Den store endringen fra i fjor forklares av at verdinedgang på eiendomsporteføljen og finansielle instrumenter utgjorde -8.337 millioner kroner. Verdinedgangen forklares av at avkastningskravet ved verdivurdering av eiendomsporteføljen i 2023 økte fra 4,9 % til 5,7 %, men verdifallet er dempet av betydelige leievekst på porteføljen. Resultatet før skattekostnad, verdiendringer og valutaposter utgjorde 4.332 millioner kroner, en økning på 11 % fra 2022. - Den operative resultatutviklingen var god i de fleste av Olav Thon Gruppens virksomheter, og til tross for vedvarende økonomisk usikkerhet og kraftige renteøkninger, oppnådde Olav Thon Gruppen en vesentlig økning i det operative årsresultatet, sier visekonsernsjef Arne B. Sperre.
Olav Thon Gruppen har gjennom datterselskapet Thongård AS inngått en avtale om å overta hele eiendommen Diagonale i Bjørvika. Det er Hav Eiendom som nå selger sin eierandel på 50 prosent i bygget som sto ferdig i 2018. Hele eiendommen har en salgsverdi på ca. tre milliarder kroner, og er dermed en av årets hittil største eiendomstransaksjoner.
Thon Hotels, en av Norges største hotellkjeder, har blitt kåret av forbrukerne til hotellbransjens mest bærekraftige merkevare i Norge. Utmerkelsen ble tildelt Thon Hotels gjennom Sustainable Brand Index™, Europas største uavhengige merkevareundersøkelse med fokus på bærekraft.
4. kvartal 2023 Olav Thon Eiendomsselskap oppnådde et godt operativt resultat i 4. kvartal, men nedjusterte eiendomsverdier medførte et resultat før skattekostnad på -1.826 millioner kroner. I tråd med markedsutviklingen for næringseiendom ble verdien på Olav Thon Eiendomsselskaps eiendomsportefølje nedjustert med 1.922 millioner kroner i 4. kvartal, og renteutviklingen reduserte verdien på konsernets fastrenteavtaler med 309 millioner kroner. Konsernets operative resultat, dvs. resultat før verdiendringer, skatter og valutaeffekter ble 532 millioner kroner, en økning på 5 % fra samme periode i fjor.
Denne våren blir Hotel Dockyard i Göteborg et Thon Partner-hotell. – En ny, viktig brikke er på plass i satsningen vår i Norden. Vi vet at kundene våre har ønsket seg et Thon-hotell i Göteborg, og nå kan vi tilby det, sier Morten Thorvaldsen, konserndirektør i Thon Hotels. Det er CIC Hospitality som skal stå for driften av Thon Partner Hotel Dockyard.
I 2023 var omsetningen i Olav Thon Gruppens kjøpesentre på 78 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på 5,2 % fra 2022. Også julehandelen i 2023 var god med en vekst på 3,5 % i desember sammenlignet med samme periode i 2022. - I et år som vi vet har vært vanskelig for forbrukerne, er vi meget godt fornøyde med en samlet omsetningsøkning på over 5,2 % i Olav Thon Gruppens kjøpesentre i Norge. Vi kommer til å satse offensivt på å øke markedsandeler i 2024, men vi tror markedet kan bli tøffere i første halvår, og at forbruksveksten avtar noe, sier Thomas E. Rønning, direktør for kjøpesenter i Olav Thon Gruppen.
Som et ledd i Thon Hotels’ strategi om å satse i Skandinavia har Olav Thon Gruppen gjennom det svenske datterselskapet Thon Sverige AB inngått en avtale om å kjøpe Hotel Terminus i Stockholm. - Det var først og fremst den sentrale beliggenheten like ved Stockholm sentralstasjon som gjorde at vi fattet interesse for denne svært attraktive hotelleiendommen, uttaler Arne B. Sperre, visekonsernsjef i Olav Thon Gruppen.
Torsdag kveld ble Thon Hotel Lofoten kåret til vinner av Twinings Best Breakfast for 2023 i kategorien kjedehotell. – Endelig er førsteprisen tilbake hos oss i Thon Hotels, sier Morten Thorvaldsen, konserndirektør i Thon Hotels.
Allerede den 1. november blir hotellet som tidligere var Comwell Sorø, et Thon Partner-hotell. Det er CIC Hospitality som skal stå for driften av hotellet. – Et viktig steg for Thon Hotels’ satsning i Norden, sier Morten Thorvaldsen, konserndirektør i Thon Hotels.
Partene skal spesielt jobbe sammen for å få flere jenter til å ta trener- og lederutdanning. – Avtalen har stor betydning for norsk fotball, sier fotballpresident, Lise Klaveness.
Thon Hotels har inngått en ny rammeavtale for distribusjon av mat og drikke med Servicegrossistene AS. Avtalen har en total ramme på om lag 700 MNOK. Servicegrossistene scoret høyt innen bærekraft, kvalitet og pris.
Olav Thon Gruppen hadde et resultat i første halvår på 94 millioner kroner, ned fra 5,3 milliarder kroner i samme periode i fjor. Den store endringen fra i fjor forklares av at verdinedgang på eiendomsporteføljen og finansielle instrumenter i første halvår var 1,7 milliarder kroner, mens det i samme periode i fjor var en verdiøkning på 3,4 milliarder kroner. Resultatet før skattekostnad, verdiendringer og valutaposter ble 2,2 milliarder kroner, en økning på 11 % fra samme periode i fjor.
Fra og med årsskiftet 2023/2024 blir Selbusjøen Hotel og Gjestegård et Thon Partner Hotel. Hotellets nye navn blir Thon Partner Hotel Selbusjøen. Det nye partnerhotellet har i mer enn 30 år vært sentral, midtnorsk arrangør for konferanser og samlinger i flotte og naturskjønne omgivelser i nærheten av Trondheim og Værnes.
Olav Thon Eiendomsselskap hadde også i 2. kvartal et godt operativt resultat, men resultatet før skatt ble redusert av renteøkninger og nedjusterte eiendomsverdier. Resultatet før skattekostnad utgjorde 173 millioner kroner etter at verdien på konsernets eiendomsportefølje og fastrenteavtaler ble nedjustert med 409 millioner kroner totalt sett. Resultatet før skatter, verdiendringer og valutaposter ble 592 millioner kroner, en nedgang fra 618 millioner kroner i 2. kvartal i fjor. - Olav Thon Eiendomsselskap hadde en høy vekst i leieinntektene sammenliknet med 2. kvartal i fjor, og vi er godt fornøyde med å oppnå et operativt resultat i nærheten av fjoråret selv med betydelige høyere markedsrenter, sier konserndirektør for økonomi og finans, Arne B. Sperre.
- Jeg har lært Olav Thon godt å kjenne gjennom mine 30 år i konsernet, spesielt i året som har gått, som konsernsjef. Han lever som han lærer, og jeg har dyp beundring for livsverket hans. Det Olav Thon har oppnådd gjennom sitt lange liv, er helt unikt. At Olav Thon nå runder 100, er enda et eksempel på hans imponerende langsiktighet i ett og alt, sier Kjetil Nilsen, konsernsjef i Olav Thon Gruppen.
Olav Thon Eiendomsselskap hadde i 1. kvartal et resultat før skatt på 234 millioner kroner, til tross for nedjusterte eiendomsverdier og økte finanskostnader. Resultatet før skatter, verdiendringer og valutaposter utgjorde 594 millioner kroner, en økning på 12 % fra 1. kvartal i fjor.
Olav Thon Gruppen oppnådde et solid resultat også i 2022 til tross for kraftige renteøkninger og økt økonomisk usikkerhet. Resultat før skattekostnad ble på 4,3 milliarder kroner, en nedgang fra 7,8 milliarder i 2021, hvor verdiøkninger på eiendomsporteføljen sto for hele 3,1 milliarder av resultatet. Resultatet før verdiendringer og skatter ble 3,9 milliarder kroner, en økning på 15 % fra 2021.
Olav Thon Eiendomsselskap hadde et godt operativt resultat også i 4. kvartal 2022 til tross for økte rentekostnader, og resultatet før skatter og verdiendringer ble 507 millioner kroner (531).
I 2022 landet omsetningen i Olav Thon Gruppens kjøpesentre på ca. 75 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på ca. 3,3 % i forhold til 2021. Sammenlignet med siste normalår (2019) økte omsetningen med 14,9 %.