Hopp til hovedinnhold

Ski Storsenter ser bare grønne tall: – Har ikke gjort store endringer eller utbygginger

I 2024 økte senterets omsetning og besøkstall med henholdsvis seks og to prosent. Bredt tilbud av butikker og effektiv drift er noe av forklaringen.

Bildet viser kjøpesenteret Ski Storsenter og et utvalg av butikkene.

Stadig mer utfyllende tilbud til kundene har gitt resultater på Ski Storsenter 

– Det viktigste er utvikling i omsetning og besøk, slår senterdirektør Gro Collett fast. 

– Selv om vi ikke har bygd ut eller gjort noe spesielt annerledes i 2024, har vi hatt en stor økning i omsetning på 6,4% og besøkstallene har økt med 1,7%. 

Hun tror de gode resultatene skyldes langsiktig arbeid med å forbedre tilbudet til kundene. 

– Vi tar grønne tall som et godt tegn på at vi treffer på markedsføring og optimalisering av butikkmiksen. Vi har flyttet et populært konsept til et dobbelt så stort lokale, og fått noen nye konsepter som utfyller tilbudet til kundene. 

Vil du bli leietaker på Ski Storsenter?

Senteret har vunnet flere bærekraftpriser, og er et populært familiesenter med bredt utvalg av butikker og fasiliteter.

Les mer om Ski Storsenter

– Alle leietakerne er med 

– Vi har jobbet mye med å senke energiforbruk uten at det går på bekostning av inneklima, og dette reduserer igjen felleskostnadene til leietakerne, sier senterdirektør Collett.  

Hun er glad for at alle ansatte og leietakere på senteret gjør en innsats for at driften skal være så effektiv og bærekraftig som mulig. 

Markedssjef Lene Dybvik Sitter forteller at de bruker bærekraftarbeidet i senterets markedsføring. 

– Alle som jobber her gjør store og små tiltak hele tiden. Det er viktig å fortelle om dette fordi det er noe kundene bryr seg om.

Tester kontinuerlig ny teknologi på driftssiden 

I 2022 fikk Ski Storsenter Bærekraftprisen på Retail Arena, og i 2023 ble de kåret av Grønn Byggallianse til Årets grønne driftsteam

Driftssjef Ole Sørlie tror at fokuset på bærekraftig drift også er en grunn til at de utmerker seg, og nevner den siste nyvinningen de jobber med: 

– Solcellene vi har på taket kan ikke bære mye snø, så vi har montert en vekt som gir beskjed om når vi må opp og fjerne snøen. 

Han har montert en sensor på det meste som kan måles og optimaliseres på senteret. Innsamling av regnvann som deretter utnyttes av feiebilen, og smarte søppelkasser som komprimerer avfallet selv, er noe av det andre som testes.  

Priser og omtale har også ført til at eksterne selskaper velger Ski Storsenter som pilot for ny teknologi. 

– Vi holder alltid på med testing av ny teknologi for å få et så lite fotavtrykk som mulig, sier Sørlie. 

De ansatte på Ski Storsenter poserer i messehall med fargerike dekorasjoner i bakgrunn
Senterdirektør Gro Collett sammen med teamet sitt på Retail Arena 2025.

Lov til å prøve og feile 

På Retail Arena var Ski Storsenter nominert til prisen Årets kjøpesenter 2024 for det gode året de har lagt bak seg.

Selv om de ikke nådde helt opp, forteller senterdirektøren at alle på Ski Storsenter er veldig stolte over å være nominert til Årets kjøpesenter.  

– Å være nominert er et skikkelig klapp på skulderen, og en bekreftelse på at vi jobber på riktig måte, sier Collett. 

De andre finalistene, AMFI Vågsbygd og Vestkanten Storsenter, er også Thon-sentre. På spørsmål om hvorfor konsernets kjøpesentre lykkes, peker driftssjef Ole Sørlie på at hovedkontoret i Thon støtter opp om nybrottsarbeidet på bærekraft og teknologi: 

– At vi får lov til å prøve og feile, og har tillit til å gjøre ting som er litt utenom det vanlige, er veldig bra. 

Bidragsytere

  1. GC Gro Kristin Collett Senterleder
  2. Portrettbilde av Ole Sørlie Ole Sørlie Driftssjef

Les mer om Thons kjøpesentre