– Liker å tenke at alle i Vågsbygd er innom senteret 100 ganger i året
– Noe av det som teller mest for juryen, er resultater. De siste to årene har vi totalt hatt 16 prosent vekst i omsetning, slår senterleder Christina Omland på AMFI Vågsbygd fast.
Bydelssenteret med 35 butikker i Kristiansand ble – til tross for størrelsen – kåret til Årets kjøpesenter 2024 på Retail Arena.
– Vi har byttet ut noen leietakere for å få en bedre miks, og et totalt tilbud til de som bor her. Det er 25 000 innbyggere i Vågsbygd, og med 2,5 millioner besøk i året liker vi å tenke at alle som bor her er innom 100 ganger i året, sier senterlederen og ler.

Vil du bli leietaker på AMFI Vågsbygd?
Vågsbygd er den største bydelen i Kristiansand med 25 000 innbyggere. AMFI Vågsbygd er populært i lokalsamfunnet og opplever god vekst i omsetning.
Les mer om AMFI Vågsbygd– Vi inkluderer lokalsamfunnet i alt vi gjør
AMFI Vågsbygd fokuserer på å lage et bredt tilbud til senterets lokale kundebase.
– Noe jeg vil trekke frem er Vågsbygdfestivalen, som er et veldig populært arrangement, sier Omland.
Vågsbygdfestivalen er et årlig samarbeidsprosjekt mellom senteret og Vågsbygd bydelsråd. Her kommer foreninger og lokalt næringsliv sammen for å lage et fullspekket program med aktiviteter, underholdning og servering for store og små – og alt er gratis.
Dette passer veldig godt til den profilen AMFI Vågsbygd ønsker å ha, forklarer senterlederen engasjert:
– Vi inkluderer lokalsamfunnet i alt vi gjør, og kaller oss hjertet i lokalsamfunnet. Vi har en svært lojal kundebase, og hver dag er det kø utenfor før vi åpner.

Har venteliste på nye butikketableringer
Omland tror at arbeidskulturen de har klart å skape på senteret er en annen grunn til at de lykkes.
– Vi samhandler godt med leietakerne. Vi engasjerer oss veldig i dem og har fokus på at alle har det gøy på jobb.
Nå er senteret helt utleid, og har venteliste på nye butikketableringer.
På markedssiden er kampanjer og sosiale medier noe av det Omland og teamet har satset på i 2024. Målt mot 2023 hadde de en økning i rekkevidde på 42 %, blant annet ved å rette seg mot en ny og yngre målgruppe på TikTok.
Her høster de også av det gode samarbeidet med leietakerne.
– Det er viktig at vi viser frem ansiktene våre til kundene, og at alle blir med på markedsføringen. Det kan være utfordrende for noen sentre å få med seg alle ansatte.

Årets kjøpesenter 2024: – En bekreftelse på det arbeidet vi gjør hver dag
Sammen med Thon-sentrene Ski og Vestkanten var AMFI Vågsbygd nominert til den største prisen på kjøpesentrenes bransjetreff Retail Arena.
Det var sørlendingen som trakk det lengste strået.
– Vi kjenner på stolthet og ydmykhet over å være Årets kjøpesenter. Sammenlignet med de andre er vi små, men vi har klart å oppnå resultater på kriteriene.
– Dette er en bekreftelse på det arbeidet vi gjør hver eneste dag, avslutter en festklar senterleder.