Hopp til hovedinnhold

Slik lykkes du med butikken din

Behovet for å få hjelp av et menneske i en fysisk butikk er fortsatt viktig for kundene. Derfor er topp service noe av det viktigste for Thons kjøpesentre.

Foto av kvinnelig butikkansatt som hjelper en kunde med å prøve en klokke.
SERVICE: Personlig kontakt med kundene er viktig på Thons kjøpesentre.

– Vi tenker som skuespillerne på teaterscenen

Per Kristian Trøen er senterdirektør ved Strømmen Storsenter – et av Olav Thon Gruppens største kjøpesentre – og mener at kjøpesentrene må bevise at varehandel er best live.

– Vi tenker som skuespillerne på teaterscenen: Hver gang sceneteppet trekkes til siden, må vi overgå det publikum, eller i dette tilfellet kundene, forventer. Vi som jobber i varehandelen kan, som skuespillerne, ikke ha en dårlig dag, forklarer Per Kristian.

Storsatsning på service

Eksepsjonell service står i hovedfokus på Strømmen Storsenter for tiden.

Hele 45 prosent av kundene sier at de er villige til å gå glipp av den billigste prisen hvis de får god service. Derfor har vi fokus på gode kundeopplevelser gjennom kampanjer, gode priser og aktiviteter, og de beste ansatte, forklarer Per Kristian.

Servicekurs, kåring av månedens tre mest serviceinnstilte ansatte, kundeundersøkelser og «fremsnakking» av de som stikker seg ut positivt, er blant tiltakene som iverksettes for å øke satsningen på service.

Kombinerer netthandel med fysisk handel

Kunder handler der deres behov blir tilfredsstilt. Undersøkelser viser at det er kombinasjonen av salg i fysisk butikk, sammen med gode nettløsninger, som gir kunden det beste tilbudet.

– Derfor må vi ikke vende ryggen til netthandel, men heller finne løsninger sammen med den, fortsetter Per Kristian.

«Klikk og hent» er blant tilbudene som finnes i flere av butikkene på Strømmen Storsenter i dag. Der kan kunden i ro og fred handle varen på nett når det passer, for deretter å hente den i sin lokale butikk.

– Dette systemet blir garantert gradvis utvidet, og før vi aner er dette en del av den totale kjøpesenterdriften. Kunder som gjør research på nett før de kjøper produktet i butikk blir også mer og mer vanlig, så faglig kompetanse i butikkene blir ikke mindre viktig i tiden fremover.

Tre supertips for å yte god service

  1. Se kunden og vær imøtekommende.
  2. Få en dialog med kunden, og lytt aktivt.
  3. Sørg for å ha god kunnskap om produktet du selger, og tilby god veiledning.

Bidragsytere

  1. PT Per Kristian Trøen Senterleder

Les mer om Olav Thon Gruppens kjøpesentre