Hopp til hovedinnhold

Tar sosialt ansvar med gamingrom på Kvadrat kjøpesenter

Olav Thon Gruppen arbeider med sosial bærekraft både innenfor og utenfor virksomheten. I Sandnes har kjøpesenteret skapt en arena for gamerne.

PC-skjermer på en rekke i et rom med lille LED-lys på veggen bak. Foto.

Laget klubblokale for Einherjar eSport 

På Kvadrat kjøpesenter i Sandnes har senterleder Renate Hjørnevik laget et lokale for gaming-glade ungdommer.

– Vi hadde et ledig areal på senteret. I og med at vi er en av regionens største møteplasser, ville vi gjøre noe med sosial bærekraft i disse lokalene, forteller hun.

Dermed ble rommet rigget om til e-sportlokale i regi av breddeidrettsklubben Einherjar eSport. Her kan ungdommene i nærområdet komme og spille simracing, PlayStation, Nintendo og Xbox. Det er også brettspill i lokalet, og mulighet for å gjøre lekser.

– Einherjar hadde noen verdier som klaffet veldig med våre ønsker. De snakket om å ta ungdommene ut fra isolasjon på rommene sine og inn i et sosialt fellesskap, sier Hjørnevik. 

Kjøpesenteret blir en sosial møteplass for enda flere

De sosiale bærekraftstiltakene i Olav Thon Gruppens bærekraftstrategi går i hovedsak ut på å skape og opprettholde en inkluderende og trygg arbeidsplass innad i konsernet, men e-sportrommet på Kvadrat viser at arbeidet strekker seg utover virksomheten selv.

– Her har vi et eksempel på hvordan vi sammen med lokale initiativtakere har klart å utvikle et lokale som hadde stått ledig over tid, til noe som gir en verdi både for kjøpesenteret og for lokalsamfunnet, sier Carl Nicolai Lundgreen Vold.

Han er utviklingsdirektør i kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen, og synes gamingrommet på Kvadrat viser at det er flere måter å gjøre et kjøpesenter til en møteplass på.

– De som driver med gaming er kanskje ikke alltid like flinke til å møte andre «irl», men jeg tror disse menneskene er minst like interessert i sosiale møteplasser som andre, så lenge de er relevante for dem, sier han. 

Enormt stor respons

Mange nye medlemmer

Responsen på gamingsenteret viser at utviklingsdirektøren har rett. Ifølge Hilde Gunn Ørland som startet og driver Einherjar eSport har responsen vært «enormt stor». På ett år har over 200 ungdommer mellom 10 og 18 år meldt seg inn i klubben.

Klasseromsundervisning

– I tillegg er det flere og flere skoler som bruker oss som et annerledes klasserom i forbindelse med undervisning.

Hilde Gunn er ansatt i en full stilling på senteret for å kunne bygge prosjektet videre også utenfor Kvadrat sine vegger.

Samarbeid med NAV og Sandnes kommune

– Vi har etablert et godt samarbeid med både NAV og Sandnes kommune, for også ivareta grupper som har falt helt utenfor. Det kan være unge som ønsker å komme ut i jobb, som er på arbeidstrening, forteller hun.

– Kan ikke måles i kroner og øre 

Senterleder Hjørnevik får ofte spørsmål om e-sport-initiativet gir penger i kassen til kjøpesenteret.

– Verdien av prosjektet kan ikke måles i kroner og øre. Men det skaper trafikk med fornøyde ungdommer og foreldre som vi kanskje ikke hadde hatt ellers. Også styrker det omdømmet vårt på samfunnsansvar, sier Hjørnevik fornøyd. 

Les hvordan Kvadrat selv beskriver gamingrommet som bærekraftprosjekt.

Bidragsytere

  1. Mann i blå dress står foran mørk, brun vegg og ser mot kamera. Foto. Carl Nicolai Lundgreen Vold Direktør utvikling – kjøpesenterdivisjonen
  2. RH Renate Hjørnevik Senterleder på Kvadrat kjøpesenter
  3. Hilde Gunn Ørland Drifts- og markedsansvarlig hos Einherjar e-sport på Kvadrat kjøpesenter