Hopp til hovedinnhold

Derfor satser Thons kjøpesentre på opplevelser

Fremtidens kjøpesenter må tilby mer enn bare handel – det må være et sosialt møtested hvor folk trives. Tre Thon-kjøpesenter deler sine erfaringer med å tilby opplevelser, helse og underholdning til de handlende.

AMFI Moa, bowlingbanene til Liv & Røre som ligger på senteret
På AMFI Moa utenfor Ålesund kan kundene få et hyggelig og sosialt avbrekk med en runde bowling!

– Noe kundene våre etterspørr

– Vi satser enda mer på opplevelser som for eksempel kaféer, restauranter, kino og bowling, sier Thomas E. Rønning som er direktør for kjøpesenterdivisjonen i Olav Thon Gruppen.

Divisjonen jobber kontinuerlig med å fornye butikksammensetningen på sine kjøpesentre, i tråd med at markedet endrer seg.

– Helse er også et viktig satsingsområde for oss. Både treningssentre, legesentre og annen helsevirksomhet er noe kundene våre etterspør og synes er praktisk å ha på et kjøpesenter, forteller Thomas.

Tre kjøpesentre deler sine erfaringer

Vestkanten Storsenter og Sartor Storsenter i Bergen, samt AMFI Madla i Stavanger, er blant sentrene som har fått flere leietakere og samarbeidspartnere som tilbyr både opplevelser og helsetjenester.

I denne artikkelen deler de sine erfaringer.

Ta en pause fra handlingen i Norges lengste vannsklie

Badelandet Vannkanten på Vestkanten Storsenter åpenet allerede i 2000. Senterdirektør Rolf Tvedte forteller at de har en langsiktig strategi for opplevelser, og har i mange år jobbet med å tilby kundene aktiviteter og opplevelser på senteret.

– Vi må legge til rette for at kjøpesenteret skal være et sosialt sted hvor folk kommer, ikke bare for å handle, men for å være. Til syvende og sist er det en strategi som søker å få alle som benytter aktivitetene til å handle hos oss og vice versa, forteller Rolf.

I 2016 fikk de på plass Norges lengste vannsklie. Andre opplevelser de byr på er bowling, innendørs minigolf og curling.

– Stadig flere kjøpesentre utvikler nye konsepter, så det er avgjørende for oss å kontinuerlig fornye oss. Det var blant annet derfor vi lagde Norges lengste vannsklie. Konkurransen er stor, og vi må være fremoverlente for å gi den beste kundeopplevelsen, mener senter- og badedirektøren.

Les også:

Vi prøver å følge med på hva som er inn i tiden, og holde oss oppdatert. Vi er jevnlig i kontakt med aktører som tilbyr opplevelser.

Thomas Skålnes, direktør ved Sartor Storsenter

– Veldig greit å ha alt under ett tak

Sartor Storsenter har også satset på opplevelser i flere år, i form av blant annet nattåpent med konserter og teaterlag for barn og unge. De annonserer stadig nye aktiveteter på nettsidene sine.

– Det nye som har skjedd de siste årene, er at vi satser på leietakere som driver med underholdning og aktiviteter, sier senteredirektør Thomas Skålnes.

Også senterleder ved AMFI Madla, Anette Worum, tror det er viktig å gjøre kjøpesenteret til et sted der alle gjøremål kan bli unnagjort. 

Hun lister opp alt fra bibliotek, treningssenter og sykkelverksted, til ulike helsetjenester som massasje, hudlpleie og terapeuter. Senteret huser til og med en healer.

– Dagens kunder er travle, og vil gjøre mest mulig på minst mulig tid. Da er det veldig greit å ha alt under ett tak, forteller hun.

Les også:

Tre fordeler med opplevelseskonsepter på kjøpesenter

  1. Kunden vil ha alt under ett tak, og kombinerer gjerne handlingen med andre aktiviteter.
  2. En godt sammensatt miks av butikker og opplevelser tiltrekker et bredt spekter av kunder. 
  3. Et godt underholdnings- og opplevelsestilbud gjør sentrene populære også utenfor nærområdet.

Åtte av ti både handler og benytter seg av aktiviteter

Alle de tre senterlederne erfarer at det økte opplevelsestilbudet trekker alt fra barnefamilier til pensjonister til sentrene, og at kundene tilbringer mer tid der.

Ifølge Rolf på Vestkanten Storsenter ser de blant annet at opplevelser er mest populært blant barnefamilier, men de tilbyr noe for alle – alt fra bowling til spaavdeling.

– Bowlinglag fra forskjellige bydeler banker på døra når bowlinghallen åpner kl. 11, og pensjonistene møter gjerne opp kl. 9 fire dager i uken for å delta i svømmegrupper, forteller Tvedte.

Det store underholdnings- og opplevelsestilbudet gjør senteret populært også utenfor nærområdet. Senteret tilbyr mange opplevelser som trekker kunder, også fra andre bydeler. 

– En undersøkelse vi har utført viser faktisk at åtte av ti av de som benytter aktivitetene våre også handler på senteret. Det er jo fasiten på hvordan å lykkes med å drive kjøpesenter, legger Tvedte til.

Tilskuerer under Elisabeth Andreassen på Sartor Storsenter
Sartor Storsenter arrangerer ofte konserter i sine fellesarealer, som trekker mye kunder.

– Vi ser at folk tilbringer mer tid på senteret

Nå jobbes det intenst med å utvikle nye underholdningskonsepter til Thons kjøpesentre, særlig i større utbyggingsprosjekter.

Kinomarkedet vokser, og kommer til å bli en naturlig del av flere sentre. Norges største kino, Odeon, åpnet våren 2018 og ligger vegg i vegg med Storo Storsenter.

Thomas på Sartor har også merket en betydelig effekt etter at de fikk kino i 2015.

– Vi ser at folk tilbringer mer tid på senteret, og gjerne kombinerer kinoopplevelsen med å spise på et av senterets serveringssteder og handle i butikkene. Vi merker en økning både i bruken av senteret og i omsetningen, forteller han.

Møte kundenes behov

Senterlederne er enige i at oppskriften på suksess ligger i å møte kundenes behov, og å følge med på hvilke opplevelser de ønsker seg på sentrene.

Vil du bli leietaker hos Norges mest erfarne kjøpesenteraktør?

Ta kontakt med meg!

Bilde av Mona Delet Langbo
Mona Delet Langbo Administrasjonskoordinator for kjøpesenter

Bidragsytere

  1. TR Thomas Rønning Direktør kjøpesenter
  2. AW Anette Øfsti Worum Senterleder på AMFI Madla
  3. RT Rolf Tvedte Direktør ved Vestkanten Storsenter
  4. TS Thomas Skålnes Direktør ved Sartor Storsenter

Les mer om Thons kjøpesentre