1. Konsept og forretningsplan
Du må ha en forretningsplan og en strategi for hva du ønsker å selge og hvem målgruppen er.
Deretter må du utforme et tydelig konsept som danner et bra utgangspunkt for butikken. Motivasjonsfaktorer er viktige å få på plass her. Det kan derfor være smart å tilpasse konseptet ditt etter hvilke opplevelser målgruppen din søker når de skal besøke butikken din.
Konseptet kan du gjerne teste ut på venner, familie og bekjente for å se om det kan lykkes.
Les også:
2. Lag et realistisk budsjett
Når du skal starte butikk må du ha et tydelig definert budsjett og likviditetsbudsjett i planen.
Et budsjett vil gi deg et godt utgangspunkt for å komme i gang, fordi budsjettet vil danne mange av rammene som må på plass. Eventuelle ombyggingskostnader eller istandsettelser kan kalkuleres over tid, og som ved avtale med utleier kan dette fordeles over flere år.
I Thon ønsker vi at du som leietaker skal lykkes med din virksomhet, selv om økonomien ofte kan være begrenset i startfasen. Derfor tilstreber vi alltid å finne en økonomisk løsning som passer akkurat ditt konsept.
Hva kan Thon hjelpe deg med?
Som markedsleder innen eiendom og Norges største private eiendomsaktør, kan vi hjelpe deg med å finne lokaler som passer for ditt konsept og dine kunder. Som leietaker bestemmer du selv hvordan lokalet skal bli utformet, mens vi ivaretar det tekniske og sikkerhet i lokalet.
Ta gjerne kontakt med oss – vi hjelper deg på veien til å realisere drømmen din.
3. Finn riktig beliggenhet
Hvor skal butikken din ligge? Er det viktig at du har lokaler i områder som allerede er etablert og har en profil? Eller er det mer viktig å være tilgjengelig i et nøytralt område, hvor konseptet ditt kanskje skiller seg litt ut?
Hvis profil ikke har så stor betydning kan du utvide søkefeltet, og ikke minst finne gode lokaler til en rimeligere pris enn i høyprofilerte områder – som kan være økonomisk gunstig i en oppstartsfase.
Vi i Thon hjelper deg med å finne en passende beliggenhet når du skal starte opp en ny butikk. Vi vil sørge for at konseptet ditt får god beliggenhet på et kjøpesenter eller gateplan.
4. Skap en sosial møteplass
Hvis du skal lykkes, er det viktig at du tenker gjennom hva kundene forventer. I dag er butikker blitt en sosial møteplass. Et sted hvor man kan møtes for å treffe venner og familie.
Engasjerte ansatte, kunnskap om det dere skal selge og ikke minst personlig service kan fort være avgjørende faktorer. Nettopp derfor er fokus på god service viktig for å lykkes med en nyoppstartet butikk – og selvsagt i videre drift.
Lykke til!
Kort oppsummert
- Ha en god forretningsplan og en klar visjon
- Sett opp et budsjett og likviditetsbudsjett
- Velg riktig beliggenhet basert på målgruppe
- Ansett gode og engasjerte ansatte
- Sett alltid kunden først og yt god service
- «Keep it simple»