Hopp til hovedinnhold

Reduserer matsvinn: Slik redder Thon Hotels titusenvis av måltider i året

Visste du at rundt en tredel av all mat som produseres i verden går rett i søpla? Olav Thon Gruppen skal innen 2030 halvere matsvinnet, og konsernets hotellkjede er allerede godt i gang!

Skilt på hotellfrokost på Thon Hotell Cecil.

Thon Hotels reduserte matsvinnet med 37 984 måltider på ett år

– I 2017 ble vi med på prosjektet KuttMatsvinn, og oppdaget hvor mye matsvinn vi faktisk hadde på hotellene våre, sier driftskoordinator i Thon Hotels, Kari-Lise Lind.

Hun skjønte fort at det måtte gjøres noen grep, ettersom Thon Hotels opplevde at det ble mye mat til overs fra frokostbuffeen.

– I 2022 hadde vi 55 hoteller med på Too Good To Go, som til sammen reddet 37 984 måltider, sier Kari Lise.

Tjenesten Too Good To Go kobler restauranter, hoteller og butikker sammen med kunder via en app – for kjøp og salg av tilgjengelig overskuddsmat. Det var en perfekt samarbeidspartner for Thon Hotels.

Nylig fikk Thon Hotel Cecils frokostpose terningkast 6 av Avisa Oslo i kategorien for overskuddsmat under 50-lappen. Les mer om det lengre ned i saken!

Dame og mann utveksler håndtrykk ved et bord med papirer, vegg med fargerike bilder av mat i bakgrunnen.
AVTALE: Thon Hotels har signert en avtale med Klima- og miljødepartementet om å halvere matsvinnet innen 2030. Bilde fra signeringen med daværende statsråd Vidar Helgesen.

Olav Thon Gruppen skal halvere matsvinnet innen 2030

Hotellene tjener ikke så mye på ordningen. Summen de får tilbake fra Too Good To Go går for det meste til å dekke emballasje. Men det er likevel mye å vinne, tror Kari-Lise:

– Gevinsten er å slippe så mye matavfall. I tillegg får kundene en god frokost til en billig penge, og kokkene våre bedre samvittighet. Det er en vinn-vinn-situasjon!

Ordningen inngår i et av bærekraftsmålene i Olav Thon Gruppen: Å redusere matsvinn med 50 % innen 2030.

Tiltak for å redusere matsvinn i Thon Hotels

  • Det blir brukt mindre tallerkener under frokost- og lunsjbuffeten på hotellene.
  • Det er innført et felles system (eSmiley) for daglig registrering og måling av matsvinn hos de ulike serveringsstedene.
  • Maten serveres på mindre fat, som heller fylles jevnlig ved behov.
  • På alle bord i restaurantene er det plassert ut skilt på flere språk, for å bevisstgjøre og be gjestene om å hjelpe restauranten med å kaste mindre mat.
  • Det jobbes kontinuerlig med bevisstgjøring hos kjøkkenansatte, for å rette søkelys på effekten av å redusere matsvinnet og inspirere til å bli bedre.

Restefrokost på Thon Hotel Cecil verdt terningkast 6 

En av dem som har vært med fra starten er Fredrik Aarnes, tidligere kjøkkensjef på Thon Hotel Cecil i Oslo.

For han er det viktig at kundene som bestiller i appen får en god og variert porsjon.

– Vi prøver å lage en variert forundringsboks, og lager heller færre store pakker, enn mange små. Det virker det som at kundene setter pris på, sier Fredrik.

Da Avisa Oslo testet ut ulike restefrokoster kjøpt gjennom Too Good To Go, fikk Thon Hotel Cecil full pott og høyeste antall øyne på terningen:

Masse mat for pengene! Nam! Gode gamle Thon vet å levere varene. Verdt hver eneste krone.

Avisa Oslo

Brenner for å redusere matsvinn 

Den tidligere kjøkkensjefen Fredrik brenner for bevisstgjøringen rundt matsvinn, og jobbet aktivt med flere tiltak på Oslo-hotellet.

– Når vi vet at bransjen kaster mat for millioner av kroner i året, er det klart at vi må bistå. Hos oss er det et felles mål å kutte matsvinn, både med tanke på økonomi og for å spare miljøet, sier Fredrik.

Ute i buffeten har de plassert plakater som forteller gjestene hvor mye mat som ble kastet dagen før, for å gjøre folk oppmerksomme på å ikke forsyne seg med mer enn de klarer å spise.

– Too Good To Go gir oss også en pekepinn på hva vi bør lage mindre av. Er det ofte de samme tingene vi pakker i eskene, betyr det kanskje at vi skal produsere mindre av det fremover, forklarer Fredrik.

I løpet av de siste 12 månedene har hotellet reddet 4 742 måltider, som tilsvarer 11,86 tonn CO2e spart, ifølge appen. Det er Fredrik svært fornøyd med:

– Vi er kanskje en dråpe i havet. Men vi bistår med det vi kan.

Om Too Good To Go

  • Too Good To Go ble startet opp i Danmark i 2015, og finnes i dag i de fleste store europeiske byer, samt deler av Nord-Amerika.
  • På verdensbasis reddet serveringssteder, butikker og brukere av appen ca. 79 millioner måltider i 2022, som tilsvarer nesten 200 000 tonn CO2e-utslipp.
  • Per september 2023 er 852 bakerier, 390 spisesteder og 2532 dagligvarebutikker med på Too Good To Go-ordningen i Norge.
  • Du kan foreløpig redde overskuddsmat på 55 Thon Hotels i Norge.

Bidragsytere

  1. Smilende dame med blondt hår og sort dressjakke ser mot kamera, vegg med fargerike bilder bak. Kari-Lise Lind Driftskoordinator i Thon Hotels
  2. FA Fredrik Aarnes Tidligere kjøkkensjef ved Thon Hotel Cecil i Oslo

Les mer om Olav Thon Gruppens bærekraftsarbeid