Hopp til hovedinnhold

To kjøpesenter i Thon vant priser

Under Kjøpesenterkonferansen ble Sartor Storsenter og Ski Storsenter premiert for godt arbeid. Flere andre senter i konsernet var også nominert til priser.

Collage med to bilder fra prisutdelingen, hvor det ene viser ansatte på Sartor Storsenter på scenen mens det andre viser nærbilde av ansatte på Ski Storsenter på scenen.
Ansatte fra Sartor Storsenter og Ski Storsenter mottar priser på scenen under utdelingen. FOTO / collage: NCSC / Thon Eiendom.

Bærekraftige grep

Stemningen var på topp torsdag denne uken, da Kjøpesenterkonferansen 2022 gikk av stabelen i Bergen. Flere kjøpesenter i Olav Thon Gruppen var nominert til gjeve priser, blant andre Ski Storsenter som stakk av med Bærekraftprisen.

– Helt som fortjent!

Det sier senterleder Gro Collett foran en fornøyd gjeng med ansatte og leietakere.

Ski Storsenter ligger sentralt i Nordre Follo og er med nærliggende hotell, kino og bibliotek et opplevelsessenter for hele området. Senteret er Norges 12. største og hadde i 2021 en omsetning på 2,1 milliarder kroner, som var en økning på 2,8% fra året før.

Bievennlig senterhage

I forkant av utdelingen fortalte driftssjef Ole Sørlie at de har kommet opp med ideen om å anlegge store grøntarealer rundt senteret, som juryen satte stor pris på.

– Vi har bygget en ettmåls stor hage med bie- og insektsvennlige planter, og sitteplasser for publikum som har blitt veldig godt mottatt i Ski.

Reduserer energiforbruk og kostnader

Senterleder Gro Collett la til at de har blitt gode på bærekraft på senteret.

– Vi jobber mye med å digitalisere og å få inn ny teknologi som sensorer i driften for å spare energi og kostnader for leietakerne. Og dermed minsker vi fotavtrykket vårt også.

Les mer om prisen til Ski Storsenter:

Innovativ bruk av ledige lokaler

Prisen Årets Innovative Idé vant Sartor Storsenter utenfor Bergen for sitt samarbeid med Kreftforeningen.

– Vi har jo noen ledige lokaler i blant, og da tenkte jeg: Hvorfor ikke gi Kreftforeningen muligheten til å ha en pop-up i et av lokalene, forteller markedssjef Hans Jarle Einarsen.

En ny kanal for Kreftforeningen

Han tror de vant fordi dette er noe helt nytt i kjøpesentersammenheng.

– Vi får brukt lokalet på en helt ny måte, og får vist frem Sartor sitt samfunnsengasjement. Det er en ny kanal for Kreftforeningen så de får vist seg frem, få nye medlemmer og det betyr mye for de som jobber på senteret og kundene våre.

Det er tredje gang Sartor vinner denne prisen. Senteret ligger i Øygarden utenfor Bergen, i et område med sterk vekst i befolkning og næringsliv. Sartor Storsenter opplever også vekst, og hadde en omsetning på 2,3 milliarder kroner i 2021. Dette var en økning på 3,5% fra året før.

Ole Sørlie og Gro Collett står foran et bygg med glassfasade og smiler til kamera.
Ole Sørlie (driftsleder) og Gro Collett (senterleder) fra Ski Storsenter. FOTO: Thon Eiendom
Tre ansatte fra Sartor Storsenter står i et parkområde og smiler til kamera.
FRA VENSTRE: Hans Jarle Einarsen (markedssjef), Linn Olsvoll (markedskoordinator) og Thomas Skålnes (direktør). FOTO: Thon Eiendom

Hard konkurranse mellom finalistene

Kjøpesenterkonferansen arrangeres årlig av organisasjonen Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) og er det største bransjetreffet for eiere, ledere, ansatte og leietakere på kjøpesenter i Norge. Årets konferanse samlet over 400 representer fra kjøpesenternæringen i Norge.

Lagunen Storsenter i Bergen og Oasen Storsenter i Haugesund var nominert sammen med CC Vest (Oslo) i den aller gjeveste kategorien: Årets Kjøpesenter. Det var CC Vest som vant til slutt.

Fornøyde med nominasjon

Direktør ved Lagunen Storsenter, Knut Eliassen, tror de ble nominert for å ha oppnådd et helhetlig kjøpesenter.

– Vi ser det som en konsekvens av målrettet utviklingsarbeid gjennom mange år hvor utvidelsen av Lagunen med over 50.000 kvm., etablering av kinosenter, treningssenter, mange nye restauranter, sportsbar og bowling er det synlige resultatet.

Selv om Oasen Storsenter heller ikke nådde helt til topps i år, er senterleder Dag Einar Solberg godt fornøyd med å være finalist.

– Både Lagunen Storsenter og CC Vest er gode senter som vi er stolt over å være nominert sammen med. Vi føler at vi allerede har vunnet fordi juryen har sett de kvalitetene vi er opptatt av å fremme - nemlig kulturbygging og utvikling av menneskene på senteret.

AMFI Verdal var også nominert til pris i kategorien Årets Kampanje. De hadde kjørt en innholdskampanje der de hver uke presenterte en ny butikk, men det holdt ikke i den harde konkurransen der Jernia til slutt stakk av med seieren.

Halvtotal av dresskledd Thomas Rønning som smiler mot kamera, med vei og skogområde i bakgrunnen.
Direktør for Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, Thomas Rønning, er stolt over konsernets representasjon på prisutdelingen. FOTO: Thon Eiendom

Olav Thon Gruppen: – Veldig stolt

Thomas Rønning, direktør for Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, er stolt over at så mange kjøpesenter i konsernet er nominert i år.

– Det viser hvilket mangfold, engasjement og flinke folk vi har på sentrene. Oasen har vi bygget opp fra å være en underdog i sitt marked til å i dag være nr. 1 i Haugesund- og Karmøy-området. Lagunen på sin side er jo Norges største, og fremstår nå som tidsriktig, moderne og byutviklende.

Rønning legger til at han tror det er kulturen i Olav Thon Gruppen som produserer så mange kandidater i konkurransen.

– Vi har en desentralisert struktur og politikk, og vi tror at individene på sentrene er best egnet til å ta de beste beslutningene lokalt. Dette er helt i Olav Thons ånd.

Bidragsytere

  1. Portrettbilde av Gro Collett. Gro Collett Senterleder på Ski Storsenter
  2. TS Thomas Skålnes Senterleder
  3. TR Thomas Rønning Direktør kjøpesenter

Les mer om Thons kjøpesentre