Hopp til hovedinnhold

Slik skal Sandvika Storsenter få flere kunder til å velge fysiske butikker

Med gjenkjennelige sitater og humor setter storsenteret netthandel på spissen: – Vi snakker om gleden med å handle i en fysisk butikk.

Dameben på rosa bakgrunn og med sitat: "Jeg slapp å betale for frakt" Gjennoppdag Offline Shopping. Sitat: "Utrolig! Jeg fikk prøve buksene på" - Oslo-kvinne 29 år. Gjenoppdag Offline Shopping.
Sandvika Storsenter er nominert til Årets markedsaktivitet for kampanjen «Gjenoppdag offline shopping».

«Gjenoppdag offline shopping»: Gleden med fysiske butikker

Kjøpesenteret i Bærum er blant landets største med rundt 200 leietakere og en imponerende omsetning på 3,8 milliarder kroner i 2024.  

Men selv om Sandvika Storsenter er godt besøkt, så de i undersøkelser at Asker og Bærum ligger på netthandeltoppen i Norge.

Med kampanjen «Gjenoppdag offline shopping» vil vi snakke om gleden med å handle i en fysisk butikk. Dette gjør vi ved å harselere med friksjonen du opplever når du handler på nett.

Kjersti Brundtland Stople, senior markedskonsulent på Sandvika Storsenter

Vil du bli leietaker på Sandvika Storsenter?

Bli en del av en sterk merkevare, på et av Norges største kjøpesentre med 200 leietakere og 3,8 milliarder i omsetning.

Les mer om Sandvika Storsenter

«Amazing betalingsløsning helt uten BankID!»

– Det er uimotståelig med ekte, fysiske opplevelser fremfor å snakke med en datamaskin, sier Kjersti Brundtland Stople på Sandvika Storsenter. 

Selv om netthandel har blitt svært vanlig, har vel de fleste opplevd passordkrøll og overraskende fraktkostnader når handlekurven skal betales. Disse problemene slipper man unna i en vanlig butikk. 

På fysiske og digitale flater rullet derfor Sandvika ut plakater med morsomme og gjenkjennelige sitater som «Wow, jeg slapp å betale for frakt!» og «Amazing betalingsløsning helt uten BankID!».

De delte også ut gratis handlenett til medlemmer av senterets kundeklubb med kampanjebudskapet «Gjenoppdag offline shopping» på. 

– Vi har lagt merke til at når folk ser disse reklamene, så smiler de, og vi har fått mye positiv respons fra våre leietakere som uttrykker stolthet over kampanjen, sier Stople. 

Reklameplakat for Sandvika Storsenter på busskur med teksten "Wow! Jakken ble levert der og da!" Reklameplakat for Sandvika Storsenter på busskur med teksten "OMG! Jeg slapp å betale frakt!" Kathrine Ingerø, Kjersti Stople og Kristin Henriksen står foran en skjerm med reklamen på Sandvika Storsenter
FRA VENSTRE: Kathrine Ingerø, senterdirektør, Kjersti Brundtland Stople og Kristin Henriksen, senior markedskonsulenter. FOTO: Sandvika Storsenter

Fysisk handel er viktig for kundene 

Kathrine Ingerø, senterdirektør på Sandvika Storsenter, forteller at pandemien viste at det er behov for sosiale møteplasser og en fysisk handelsopplevelse. 

– Da ting åpnet igjen kom kundene tilbake i enda større antall enn før, forteller Ingerø. 

Hun sier videre at elever på markedsføringslinja ved Sandvika videregående skole har vært innom senteret for å jobbe med oppgaver knyttet til opplæringen, og de har konkludert med at fysisk handel er viktig for folk. 

– Netthandel kan ikke sammenlignes med å ta på ting, prøve det og få det med deg hjem med en gang, mener senterdirektøren.

Første kjøpesenter med kinoreklame 

Markedskonsulent Stople sier at det er uvanlig for et kjøpesenter å prioritere markedsmidler på sin egen merkevare. 

– Det vanlige er å reklamere for tilbud og produkter. Vi vet ikke om andre kjøpesentre som lager reklamefilmer for sitt eget brand. 

Ingerø trekker frem at senteret var det første i Norge med kinoreklame. I 2025 skal de også annonsere på strømmetjenester. 

– Dette er merkevarebygging som skal gjøre Sandvika Storsenter til førstevalget for kunder i vårt område, sier Ingerø.

Se en av reklemefilmene til Sandvika Storsenter: «Museumsbesøk»

Kan vinne pris for beste markedsaktivitet i 2024 

Nå er Sandvika Storsenter nominert til prisen Årets markedsaktivitet 2024 på Retail Arena for den kreative tilnærmingen til netthandel kontra fysisk butikk. 

– Å vinne hadde vært en skikkelig anerkjennelse. Det hadde betydd mye og gjort oss veldig stolte, sier senterdirektøren Ingerø. 

Sommer og sitat om Shopping
En av reklamene fra Sandvika Storsenter som gjør narr av ulempene med netthandel.

Bidragsytere

  1. KI Kathrine Ingerø Senterleder
  2. KS Kjersti Brundtland Stople Senior markedskonsulent på Sandvika Storsenter

Les mer om Thons kjøpesentre