Årets kjøpesenter skapte konsept for kulturbygging blant de ansatte
Tilfeldighetene skulle ha det til at 2024-utgaven av Kjøpesenterkonferansen ble arrangert på Sola i Sandnes, en kort kjøretur fra der kjøpesenteret Kvadrat ligger. På sin egen hjemmebane ble de kåret til årets kjøpesenter.
– Det er nok sammensatte grunner til at vi vinner, men vi har jobbet mye med kulturbygging sammen med de ansatte på senteret, sier en fornøyd senterleder på Kvadrat, Renate Hjørnevik.
Hva M.A.D-konseptet går ut på, kan markedsansvarlig Ida Amalie Berg Toft fortelle mer om:
– Vi er M.A.D., som står for «make a difference». På Kvadrat ønsker vi å utgjøre en forskjell, forklarer hun engasjert.
– Vi skal lytte til de som trenger det, og se menneskene som kommer innom senteret.
Renate Hjørnevik, senterleder på Kvadrat
«Mad» gledepatrulje overrasker kunder med hjemmebesøk og gavedryss
For senteret skal M.A.D. være en kulturbærer, som handler om at store og små handlinger kan bidra til positivitet.
– Vi skal lytte til de som trenger det, smile og si hei, og se menneskene som kommer innom senteret. Mange kan føle på ensomhet, men vi skal bygge en møteplass, og skape minner og opplevelser, fortsetter den engasjerte senterlederen.
Kvadrat har også opprettet det de kaller et M.A.D.-crew, som skal være en gledepatrulje på og utenfor senteret.
– Patruljen deler ut gavekort til tilfeldige på senteret, eller overrasker kunder på hjemmebesøk med gaver fra Kvadrat. De hjelper også med å bære varer ut i bilen, eller er med på Pride-paraden, for å nevne noe.
Vant også pris i 2023 – for innovativt tiltak på sosial bærekraft
Kjøpesenterkonferansen er et årlig bransjetreff for kjøpesentre og leietakere. Også i fjor vant Kvadrat, da for årets innovative idé, med et gamingrom for ungdommer som manglet fritidstilbud.
Senterleder Renate forteller at samarbeidsprosjektet med E-sport-klubben Einherjar lever i beste velgående på senteret.
– Det er fortsatt et viktig prosjekt for oss og en del av det vi gjør på sosial bærekraft.
Les også:
– Kvadrat er gode på å skape atmosfære
Direktør for kjøpesenteravdelingen i Olav Thon Gruppen, Thomas Rønning, er ikke i tvil om hvorfor rogalendingene stikker av med priser år etter år:
– Kvadrat har veldig flinke og engasjerte folk i senterledelsen. De er gode på å skape atmosfære. Det er i det hele tatt et veldig bra kjøpesenter som har fantastisk god omsetning, sier han.
Råd til andre kjøpesenter: – Lær av hverandre
Prisen til årets kjøpesenter tildeles et senter som er et forbilde for andre i bransjen.
– Andre sentre kan kanskje lære av oss ved å jobbe med kulturbygging. Men vi skal være så ydmyke og si at det er så mye bra som skjer rundt på alle kjøpesenter, så jeg tror vi alle kan lære av hverandre, sier Hjørnevik og avslutter med et smil:
– «Steal with pride» er et begrep vi bruker mye på Kvadrat.
Kvadrat
- Norges 7. største kjøpesenter og markedsleder i Stavanger-regionen
- 6,3 millioner besøkende og 2,6 milliarder kroner i omsetning i 2023
- Forvaltes av Olav Thon Gruppen
Bidragsytere
- RH Renate Hjørnevik Senterleder på Kvadrat kjøpesenter
- TR Thomas Rønning Direktør kjøpesenter