Fordeler for leietaker på et Thon-senter
- Butikken din vil bli en del av et etablert shoppingmiljø.
- Du får ta del i felles markedsføring og aktiviteter.
- Du kan leie på både mindre nærsentre, eller på de største kjøpesentrene i Norge.
- Du leier hos en trygg og erfaren utleier.
Typiske spørsmål du som leietaker kan ha
Hvordan markedsfører man seg på et kjøpesenter?
Som leietaker på et kjøpesenter får du ta del i felles markedsføring og aktiviteter. Senterledelsen på de ulike sentrene tar seg av fellesaktiviteter.
Leietakerne betaler normalt et markedsføringsbidrag på en prosentandel av omsetningen.
Les også:
Hva koster det å etablere seg i et kjøpesenter?
Det er litt avhengig av konseptet. Leietakere tar over lokalene som de er. Kostnadene for å etablere en butikk vil variere, men for et forretningslokale på ca. 100 kvm. kan dette ligge i området fra 500.000 til 1.000.000 kr.
Hvordan beregnes leien på et kjøpesenter?
I prinsippet betaler alle våre leietakere en minimumsleie. Om en viss omsetning nås, er det omsetningsbasert leie etter avtalte prosentsatser som gjelder. Disse satsene varierer ut fra hvilken bransje du er i, og hvilket senter du leier lokaler hos.
Får de største kjedene den fineste beliggenheten på senteret?
Det er ikke nødvendigvis slik at de store og etablerte kjedene får de beste lokalene. Riktig beliggenhet vil variere, og definisjonen av «riktig» vil være forskjellig fra konsept til konsept.
Hva kreves av nye butikk- eller serveringslokaler?
Thon liker modige nykommere, men det vil alltid ligge en faglig vurdering av idé og konsept fra vår side. Konseptet bør passe inn på det aktuelle kjøpesenteret, og alle leietakere må blant annet stille med bankgaranti for husleie.
Gründerbutikker gjør sentrene våre mer spennende. I tillegg gjør de det ofte kommersielt bra. Nye konsepter sørger for dynamikk og er ofte suksessfaktoren for et velfungerende senter.
Bli leietaker hos Norges mest erfarne kjøpesenteraktør
Olav Thon startet selv med to tomme hender, og vi i Thon er derfor spesielt opptatt av å støtte nye virksomheter og gründere.
Porteføljen til Olav Thon Gruppen har vokst fra første investering i 1950 til å omfatte ca. 500 eiendommer i Norge, Sverige, Brussel og Rotterdam. I dag har vi rundt 80 kjøpesentre over hele Norge i ulike størrelser, fra Svalbard i nord til Mandal i sør.
Mange av våre største suksesser er lokale aktører med egne butikkonsept. Både små og store butikker er velkommen inn i våre sentre.