Hopp til hovedinnhold

Fremtidens kjøpesentre: – Må tilpasse seg kundens livsstil

Kjøpesenteret har blitt mer enn bare et sted å handle. Les om hvilke konsepter og tjenester som vil fylle kjøpesentrene i fremtiden, ifølge senterlederne for to av Norges mest suksessfulle kjøpesentre.

Bilde av eksteriørt fellesareale på Lagunen Storsenter, butikkgate med julebelysning.
LAGUNEN STORSENTER: Norges største kjøpesenter har etablert en koselig gågate med spennende spisesteder.

Tilbyr kunden alt på samme sted

Netthandel gir nye utfordringer, men også muligheter for kjøpesentrene.

Kundene oversvømmes av valgmuligheter. Derfor vil det bli avgjørende for sentrene å tilby kunden et sosialt samlingspunkt hvor de finner butikker, tjenester og opplevelser på samme sted, mener senterlederne for to av Norges mest suksessfulle kjøpesentre.

Sandvika Storsenter er et av Norges største kjøpesenter målt i omsetning, og senterdirektør Kathrine Ingerø mener at en stor trend de kommende årene blir å omgjøre kjøpesentrene til små «samfunn», som tilbyr kunden alt på samme sted.

– Vi vil se et økt fokus på opplevelse. Kjøpesentrene må tilpasse seg kundens livsstil, sier hun.

Vi må tilby det en skjerm ikke kan levere og det man ikke får kjøpt på nett.

Tone Havneraas, senterleder for Lagunen Storsenter

Personalisering og kunden i sentrum

Tone Havneraas, senterleder for Lagunen Storsenter, tror en annen viktig trend blir mer personlig kommunikasjon og digitale løsninger.

– Det vil bli svært lett å tilegne seg informasjon og det kommer nye og enkle betalingsmåter. Kunden vil oppleve langt større grad av bekvemmelighet og en rekke nye servicepunkter, som «klikk og hent»; altså å bestille varen på nett, for så å hente den i butikk, sier Tone.

5 kjøpesentertrender som vil forbedre handleopplevelsen

  1. Alt på ett sted: Butikker, spisesteder, kulturtilbud og helsetjenester samles på ett og samme sted.
  2. Personlig kommunikasjon og digital utvikling.
  3. Nye og enklere betalingsløsninger.
  4. Flere og bedre kanaler for kundene, som nettside og app i tillegg til det fysiske kjøpesenteret.
  5. Nye og forbedrede servicepunkter som for eksempel «klikk og hent» og «pick-up points».
Triaden fasade utendørs fra sør kveldsbilde
TRIADEN: Kjøpesenteret i Lørenskog ble utbygget i 2023, med blant annet trampolinesenter og opplevelseskonseptet Liv og Røre.

Stedsutvikling med kjøpesenteret i sentrum

Senterlederne tror vi vil se en utvikling fra det tradisjonelle kjøpesenteret til et mer urbant bysentrum.

– Allerede nå ser vi konturene av at kjøpesenterutbygging preges av å være hele stedsutviklingsprosjekter, forteller Tone på Lagunen.

Et konkret eksempel hun trekker frem er at parkering vil legges under bakken til fordel for uteområder som gir mulighet for aktiviteter, møteplasser, uteservering, markeder og konserter.

Triaden i Lørenskog er et eksempel på hvordan en helt ny bydel kan vokse frem rundt kjøpesenteret.

Ikke bare butikker som skal til for å lykkes

Tone tror videre at man snart vil kunne gjøre «alt» på et kjøpesenter.

– I tillegg til et økt antall serveringssteder, vil man se at handel kombineres med leiligheter, kontorarbeidsplasser og offentlige tjenestetilbud. Treningssentre og kulturtilbud vil stå helt sentralt, sier hun.

Både Sandvika Storsenter og Lagunen Storsenter gjør stadige tilpasninger for å tilfredsstille kundene. Senterlederne har klare meninger om hva som må til for å lykkes de kommende årene.

– Det er viktig å ha en god butikkmiks og et godt bespisningstilbud, sier Kathrine Ingerø på Sandvika Storsenter.

Inngangsparti til Kundeservice på Sandvika Storsenter
BEDRE SERVICE: På Sandvika Storsenter kan du hente pakken din, prøve det du har bestilt med en gang og eventuelt returnere det – alt på samme sted.

– Vi må tilby det en skjerm ikke kan levere

Tone Havneraas mener det er viktig å spille på lag med den digitale utviklingen og gi kundene grunn til å kombinere netthandelen med kjøpesenteropplevelsen.

– Vi må tilby det en skjerm ikke kan levere og det man ikke får kjøpt på nett; nemlig mulighet til å ta, føle og kjenne på et produkt, og en hyggelig atmosfære med et rikelig utvalg spisesteder. Altså styrke det sosiale aspektet ved kjøpesenteret.

For kjøpesentrene handler det nå om å bevege seg over mot nye konsepter og service: «Pick-up points» som skiller seg ut, utlevering av varer, pop up-butikker og showrooms.

– Det er viktig å satse på det digitale for å videreutvikle senternes nettsider og øke tilstedeværelsen i sosiale medier, legger Kathrine på Sandvika til.

Vi vil se et økt fokus på opplevelse. Kjøpesentrene må tilpasse seg kundens livsstil.

Kathrine Ingerø, senterdirektør Sandvika Storsenter

Gleder seg til videreutviklingen

Som senterledere for to av Norges mest vellykkede kjøpesentre, ivrer Kathrine og Tone etter å tilby kundene stadig bedre opplevelser, og sistnevnte gleder seg særlig til den bymessige utviklingen av Lagunen II.

– Det innebærer en urban struktur med kvartaler, gater og byrom. All parkering skal på sikt legges under bakken. Ønsket om bymessig utvikling gjør at det skal etableres flere nye funksjoner i området utover handel og parkering, sier Tone.

Senterlederen for Lagunen Storsenter mener også det er naturlig at det etter hvert kommer flere boliger, i tillegg til kino, treningssenter og større bredde innen servering som er kommet på plass de siste årene.

Bidragsytere

  1. KI Kathrine Ingerø Senterdirektør på Sandvika Storsenter
  2. Portrettbilde av Tone Havneras Tone Havneraas Senterleder på Lagunen Storsenter

Les flere artikler om kjøpesenter