Hopp til hovedinnhold

Beliggenhet er viktig når du skal starte butikk eller serveringssted

Thon Eiendom leier ut butikk- og serveringslokaler til etablerte retailere, men også til nisjebutikker og ulike serveringskonsepter. Les om hvordan du kan lykkes med ditt konsept!

Gågaten Karl Johans gate i Oslo
Karl Johans gate er en av Oslo mest besøkte handlegater.

Leier du lokale hos Thon Eiendom, har du en erfaren eiendomsaktør i ryggen

– Fordelen med å leie lokaler i en av våre eiendommer er god beliggenhet i Oslo hvor det er et høyt footfall. Det vil si at et stort antall mennesker passerer i gaten. Lokalene våre ligger nærme knutepunkt hvor det er stor aktivitet og hvor mange folk ferdes, sier John Ejnar Blomlie Müller som er Assisterende Eiendomssjef hos Thon Eiendom.

Thon Gruppen har en bred portefølje med næringseiendommer.

– Thon Eiendom er en profesjonell utleier som kan tilby flere lokasjoner i Oslo og andre steder i Norge. Noen ønsker etter hvert å åpne en butikk til eller flytte til en annen bydel etter et par år. Da er det enkelt for oss å kunne tilby lokaler, sier Müller.

Tips til deg som skal starte butikk eller serveringssted i Oslo

De siste ti årene har antall spisesteder og utesteder økt i Oslo, og det finnes et stort mangfold av konsepter. Müller mener de rette menneskene og et enkelt konsept er viktig for å lykkes.

– Generelt kan jeg si at det hjelper og ikke gjøre ting overkomplisert. Det er viktig å tenke: «Keep it simple». Spisesteder med enkle og små menyer er i høysetet. Retailere må ha en klar visjon på den nye tiden vi er inne i. Gode og engasjerte ansatte er mer viktig enn noen gang, sier han.

Müllers beste tips til hva som er viktigst når man starter butikk i Oslo er å tenke på kundene.

– Kunden og hva kundene forventer er viktigst om man vil lykkes.

Populære næringsområder i Oslo

Ett av de mest populære stedene å drive butikk eller spisested er i Karl Johans gate, men områder som Torggata og Grønland har også økt i popularitet.

– Karl Johans gate er alltid populært, men leienivået gjør at dette ikke er egnet for alle. Torggata er også et område vi får mange henvendelser til.

Han viser til at alternativer som Grønland seiler frem som et nytt og spennende område

– Dette er en bydel som er trafikkert og vi har etablert flere nye konsepter. Området er i en rivende utvikling og har fått mer oppmerksomhet fra kjeder og leietagere enn det har gjort tidligere, sier Müller.

Butikkmiksen i Oslos gater er også viktig.

– Vi får inn forespørsler fra gode konsepter til beliggenhetene vi har gatelangs, og vi tar høyde for hva vi har i området fra før. Vi ønsker mangfold og at butikkene skal utfylle hverandre. Alle butikkene og spisestedene bidrar til trafikk.

Les mer om næringseiendom