Skal alt bygges på en gang?
Det er et meget stort prosjekt og vil derfor foregå i flere faser. Det er naturlig å begynne med torget, som vil fremstå som hjertet i sentrum, for så å bygge seg sørover mot Hesthaugvegen.Hvordan blir Åsane annerledes?
Sentrum tenkes å bli bilfritt og det bygges en helt ny by- og gatestruktur, hvor trivsel i et levende og bærekraftig sentrum er satt i fokus.Enkel og inkluderende adkomst
Mange mennesker i alle aldre besøker Åsane Storsenter. Enten de reiser kollektivt, med bil, kommer med sykkel eller til fots, vil adkomsten til nye Åsane sentrum være godt tilrettelagt. Åsane skal være et hyggelig og trygt sted for alle.God tilgang til parkering under bakken og i P-hus
Under bakken kommer parkering med innkjøring både fra sør og nord, og varemottak for senterets butikker. Mot Hesthaugvegen planlegges et kontor- og parkeringshus med et grønt tårn som inneholder parkeringsrotunde med kontorer i øverste etasjer. Antall parkeringsplasser blir i henhold til parkeringsnorm i KPA 18.Sykkelvennlig sentrum
Det er godt tilrettelagt for sykkel, med sykkelparkeringsplasser rundt om i hele planområdet både på bakkeplan og under bakken.Torget blir midtpunktet
Visjonen for torget er at det skal fungere som Åsanes «storstue», møteplass for alle, og et knutepunkt for aktiviteter. Her vil det bli anledning til bespisning, rekreasjon, underholdning, marked, utekino m.m. Torget vil få trær og grøntområder, vannspeil, sittebenker, lekeapparater, uteservering og en varde med benker rundt som den naturlige møteplass.Ved torget er det planlagt ny inngang til Åsane Storsenter, restauranter med pergolaer, boliger, butikker og diverse servicetilbud som f.eks. kino. Her er allerede kirken, kulturhuset og biblioteket.
Bybanen kommer
Bybanestoppet ligger i tilknytning til torget, og herifra vil en enkelt komme seg videre til ønsket destinasjon til fots, enten en vil vandre i sentrum eller til områdene rundt. Traséen for Bybanen vil gå gjennom planområdet. Fra bybanetraséen vil det gå tverrgater med publikumsrettet virksomhet, og langs bybanetraséen vil det bli god plass for både gående og syklende, med sykkelparkeringer og sitteplasser.Selv om Bybanen ikke har kommet ennå, ser Olav Thon Gruppen flere fordeler med å komme i gang tidlig, slik at Åsane sentrum er godt tilrettelagt når Bybanen kommer. Det er mange som ønsker Bybanen til Åsane, og for oss er det viktig å ha et godt samarbeid med Bybanen, sier Aurora Hatlestad, eiendomssjef i Olav Thon Gruppen.
Alt du trenger, på ett sted
I tillegg til at sentrum skal være innbydende og inkluderende, må tilbudet av varer, serveringssteder, service- og helsetjenester og underholdningstilbud være komplett. En plass der folk trives og finner det de har behov for, uten å måtte reise til andre steder, begrenser transportbehovet.En samling bygninger blir ikke et bysentrum av seg selv. Det er bylivet som skaper byen, og bylivet skapes av folk. Folk som vandrer, stopper opp, møtes og går videre nye veier. Link Arkitektur
Utvidet planområde
Tomten ved Åsane VGS, som eies av kommunen og fylkeskommunen, er lagt inn i planområdet. Det er laget en mulighetsstudie, for bruk av eiendommen til Fysak, eldreboliger/hybelhus, næring, gjenbruksbutikk og bossug-anlegg. Her er det vurdert et anlegg som kan betjene opp til 10.000 husstander, og med en radius på 1,5 kilometer. Utvikling av denne tomten vil komplettere utviklingen av hele området.Helsetjenester
I eksisterende bygg langs E39 er det ønskelig å utvide tilbudet innen helse- og familietjenester. Her kan det være mulig å huse legevakt. Bygget er lett synlig fra E39, og det kan lett tilrettelegges for ambulanse- og politimottak. Å samle helse- og familietjenester er et viktig bidrag for utviklingen av Åsane bydelssentum.Hvordan blir det med støy fra E39?
Bygningene i randsonen av planområdet tenkes å skjerme det indre området for støy. I nord tenkes det bygget en aktivitetsbakke som en grønn voll, som skjermer torget for støy. I sør er det planlagt et kombinert nærings- og parkeringshus, som vil fungere som støyskjerm for eksisterende boliger sørvest for senteret. Den indre kjernen vil dermed oppleves som skjermet for støy.Hva er fordelen med å komme i gang tidlig?
Olav Thon Gruppen ser det som både mulig og ønskelig å igangsette utviklingen av sentrum før Bybanen kommer i drift. Detaljregulering for hele prosjektet er nå klar for innsendelse til Byplan. Eksisterende områdeplan og plan- og bygningsloven åpner for parallell behandling. Olav Thon Gruppen ønsker en slik parallellbehandling, og at en byggestart rundt torget kan starte, så snart reguleringsvedtak foreligger.KORTE FAKTA OM PROSJEKTET
Det tilrettelegges for:
Ca. 71.000 kvm arealer fordelt på:
- Handel og service inkl. restauranter og kino 18.700 kvm
- Næring/hotell 22.000 kvm
- Boliger 22000 kvm (ca. 250 leiligheter)
- Parkeringshus 8.300 kvm
Hele planområdet omfatter ca. 87.000 kvm reguleringsplanareal, hvorav ca. 15.000 kvm er på tomten eid av Bergen Kommune og Fylkeskommunen (BF-tomten)
Foreslått utnyttelse:
- Fysak og folkeverksted 3.100 kvm
- Bossug-anlegg/service/handel 4.100 kvm
- Hybler/studentboliger/aldersboliger 4.800 kvm
- Næring 3.500 kvm
Kontakter
Lise Lind
Aurora Hatlestad
Konsernet Olav Thon Gruppen omfatter mange virksomheter, hvorav kjernevirksomhetene er eiendom og hotell. De mest kjente merkenavnene våre er Thon Eiendom og Thon Hotels. I 2023 hadde konsernet ca. 3 000 årsverk.
Les årsrapportene våre her. Olav Thon Gruppen eies av Olav Thon Stiftelsen, som gir deler av overskuddet i Olav Thon Gruppen til samfunnsnyttige formål.
Link til våre presserom:
Olav Thon Gruppen
Thon Eiendom
Thon HotelsOlav Thon Eiendomsselskap ASA