I Øygarden utenfor Bergen ligger det som kanskje er Norges mest innovative kjøpesenter.
Nå har i alle fall Sartor Storsenter vunnet Årets Innovative Idé på Kjøpesenterkonferansen for tredje gang. Et ledig lokale og samarbeid med Kreftforeningen imponerte juryen.
Les hvordan de jobber aktivt for å fornye seg og sette idéer ut i live!
– Kjøpesentre må se utover ordinær drift
Sartor Storsenter ligger i et område med sterk vekst i befolkning og næringsliv, og økte omsetningen med 3,5 % i 2021.
Senterdirektør Thomas Skålnes mener at kjøpesentre må se utover sin ordinære drift for å utvikle seg.
– Vi er opptatt av å se muligheter og tenke langsiktig. Vi prøver gjerne å få til det som er nytt og vanskelig, sier han.
Les mer om det prisbelønte samarbeidet med Kreftforeningen lenger ned i saken.
Øker besøk og omsetning med kreative ideer
I 2017 samarbeidet de med kommunen om “Gründerparken Vest” som skulle bidra til å skape helt nye arbeidsplasser.
– Gründerparken lever i beste velgående. Det har skapt mange arbeidsplasser og kunder hos oss, forteller Skålnes.
Året etter vant de samme pris da de overtalte arrangørene av sykkel-VM til å legge om traseen slik at rittet passerte senteret. Det skapte en lokal folkefest.
– Man må se kjøpesenteret som en viktig samfunnsaktør. Deretter tenke kreativt om tiltak som både er positive lokalt og samtidig styrker senterets posisjon og profil, og helst også øker besøk og omsetning. Det gjelder å utnytte muligheter som oppstår, tipser han.
Les om flere prisvinnere i Thon:
Samlet inn millioner til kreftforskning
Sartor Storsenter har samarbeidet med Kreftforeningen i 12 år, og har på den tiden samlet inn over 6 millioner kroner gjennom ulike aksjoner og prosjekter.
I 2021 ønsket markedssjef Hans Jarle Einarsen å skape noe nytt på senteret, og samtidig få enda mer fart på samarbeidet med Kreftforeningen.
– Vi har jo noen ledige lokaler innimellom, så da tenkte jeg: Hvorfor ikke gi Kreftforeningen mulighet til å ha et popup-lokale der de kan vise seg frem?
– Noe helt nytt i kjøpesentersammenheng
– Målet var at senteret kunne skape et meningsfullt møtested mellom kundene og Kreftforeningen, forteller Einarsen.
Kreftforeningens popup, som Sartor Storsenter har døpt prosjektet, gikk ut på at foreningen fikk tilgang til et helt butikklokale der de arrangerte utstillinger og aktiviteter, og ansatte og frivillige fikk mulighet til å snakke med kunder om saken.
– Da fikk vi på Sartor også vist frem vårt samfunnsengasjement. Dette er noe helt nytt i kjøpesentersammenheng, sier han.
Fått internasjonal anerkjennelse
Sartor Storsenter har fått gode tilbakemeldinger i etterkant av prosjektet, og Kreftforeningen lokalt har registrert 122 nye medlemmer.
– De har nå etablert en lignende popup på et annet kjøpesenter. Vi har også fått positive tilbakemeldinger fra Kreftforeningens søsterorganisasjoner i blant annet Danmark og USA, forteller Einarsen.
Direktør for Kjøpesenter i Olav Thon Gruppen, Thomas Rønning, sier at dette er et godt eksempel på hvordan man kan utvikle et kjøpesenter.
– Det er en veldig god måte å bruke et tomt lokale på, og at de har fått til dette samarbeidet er veldig imponerende.
Flere nominasjoner og vinnere i Thon
Det var flere nominerte og vinnere fra Olav Thon Gruppen på årets kjøpesenterkonferanse.
Vinnerne går videre til en nordisk finale i Stockholm i oktober.
Einarsen på Sartor Storsenter ser frem til å måle seg med de beste i Norden på kjøpesenter.
– Vi er optimister! Og når vi ser at dette sprer seg til hele verden så er det tydeligvis en internasjonal idé. Så da må vi jo vinne, avslutter en selvsikker markedssjef.